Bonnier Publications A/S (Bonnier), Strandboulevarden 130, DK-2100 København, Danmark. Org.nr.: DK 12376405.
Medlem av danska resegarantifonden nr 2633. Resegarantifonden hjälper resenärer om researrangören går i konkurs. Läs mer på www.rejsegarantifonden.dk
Dessa villkor gäller för Bonnier Publications läsarresor i den mån de inte skriftligen frångåtts i ett avtal mellan Bonnier och dig. Villkoren kompletteras av en resebeskrivning som gäller för respektive resa. Vi ber dig läsa både villkoren och resebeskrivningen ordentligt. Villkoren gäller för alla de personer som omfattas av din bokning. Vi ber dig därför se till att alla som omfattas av din bokning har läst och accepterat villkoren.
3.1. Anmälan till en resa görs via bokning på Bonnier Publications hemsida www.bonnierexpeditions.se. Först när du har tagit emot ett bekräftelsemail och har betalat in din depositionsavgift i rätt tid, i enlighet med beskrivningen i bekräftelsemailet, är du garanterad en plats på resan. I samband med bokningen bekräftar du att du har läst och accepterat dessa villkor.
3.2. Det maximala deltagarantalet varierar från resa till resa. Om resan blir fullbokad, skapar vi en väntelista för intresserade deltagare. Om Bonnier erbjuder någon på väntelistan en plats på resan, är denne inte skyldig att acceptera erbjudandet. Det är först när depositionsavgiften är inbetald som bokningen är bindande.
3.3. Om du bokar en plats till andra deltagare ansvarar du för bokningen på de övriga deltagarnas vägnar. Du är med andra ord ansvarig för att betalning för alla de deltagare som omfattas av bokningen sker i rätt tid. Eventuella återbetalningar sker till dig som bokningsansvarig.
3.4. Du måste vara antingen minst 18 år gammal eller ha dina föräldrars eller förmyndares samtycke för att boka och delta i en resa. För vissa av resorna kan det dock vara ett villkor att du har fyllt 18 år.
3.5. Depositionsavgiften är 20 procent av resans totala pris. Depositionsavgiftens exakta belopp får du veta efter att du anmält dig till resan.
3.6. Depositionsavgiften ska vara Bonnier tillhanda senast åtta dagar efter att du har mottagit fakturan. I och med betalningen av depositionsavgiften är avtalet bindande.
3.7. Det framgår av resebeskrivningen för resan i fråga när det resterande beloppet förfaller till betalning.
3.8. Vid bokning efter förfallodatum för sista inbetalning, ska hela betalningen vara Bonnier tillhanda senast åtta dagar efter att fakturan mottagits.
3.9. Om du inte betalar en viss summa i tid, likställs det med avbokning av resan. Bonnier har därefter rätt att annullera bokningen utan förvarning och att kräva en avbokningsavgift. Avbokningsavgiften fastställs efter tidpunkten för den uteblivna betalningen och beräknas enligt villkoren i punkt 6.
4.1. Resans pris framgår av resebeskrivningen och det omfattar alla obligatoriska tillägg och avgifter.
4.2. Priset baseras på logi i delat dubbelrum. Om det framgår av resebeskrivningen, ska du som reser ensam och inte vill dela rum med en annan deltagare, därför betala tillägg för enkelrum.
4.3. Om du abonnerar på ett av Bonniers magasin kan du eventuellt få rabatt på din resa, samt för dem du bokar för. Eventuell rabatt framgår av resebeskrivningen.
4.4. Bonnier kommer att göra sitt bästa för att hålla fast vid de priser som är angivna i resebeskrivningen. I händelse av ändringar i transportkostnader, skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan och som krävs in av myndigheter i Danmark eller destinationslandet, samt ändringar i växelkurser som påverkar Bonniers kostnader för resan, har Bonnier rätt att höja priset fram till 20 dagar före resans början. Du kommer i så fall att informeras omedelbart. Informationen kommer att innehålla en förklaring till samt en uträkning av prisökningen. Prisökningen kommer att avspegla Bonniers faktiska merkostnader, och kan inte överstiga åtta procent av resans totala pris. Om ovannämnda omständigheter medför minskade kostnader för Bonnier, kommer detta att leda till en motsvarande sänkning av resans pris. Eventuell återbetalning sker i enlighet med punkt 6.
4.5. Vad som ingår i resans pris framgår tydligt av resebeskrivningen.
4.6. Utgifter i samband med pass, visum, vaccinationer, försäkringar o.s.v. ingår inte i priset.
4.7. Bonnier rekommenderar alla att vara tillräckligt försäkrade. Du ska själv teckna en eventuell reseförsäkring.
Man kan behöva ha pass samt visum och/eller andra tillstånd för att resa in i eller uppehålla sig i destinationslandet. Det kan också krävas vaccinationer eller liknande. Se resebeskrivningen för mer information. Det är enbart ditt ansvar att eventuella resehandlingar är inhämtade i tid. Det är också ditt eget ansvar att eventuella resehandlingar är giltiga under hela resan. Bonnier påtar sig inget ansvar för att man uteblir eller kommer för sent på grund av att resehandlingar är ofullständiga. Bonnier kan inte bistå med att inhämta relevanta dokument.
För generell passinformation, se mer på www.regeringen.se/uds-reseinformation.
6.1. Du har rätt att avboka resan innan den börjar, om det på resrutten eller i omedelbar närhet av den förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga smittsamma sjukdomar eller liknande händelser. Du kan i så fall kräva återbetalning av samtliga belopp som du betalat in enligt avtalet. Krav på återbetalning kan dock inte göras gällande om du vid tidpunkten för bokningen kände till händelsen i fråga eller om den var allmänt känd.
6.2. Om du väljer att avvika från resan under resans gång har du ingen rätt till någon form av kompensation eller återbetalning (se dock punkt 7 angående din rätt till återbetalning och skadestånd i vissa fall). Detta gäller inte om du avbryter resan till följd av ovan nämnda livshotande händelser eller om Bonnier på ett grovt vårdslöst vis underlåter att fullgöra sina förpliktelser, till exempel om resan visar sig vara behäftad med sådana fel att den inte motsvarar det syfte med resan som ursprungligen överenskommits. Om du inte infinner dig när resan börjar, eller om du under resans gång väljer att inte följa med gruppen, har du ingen möjlighet att ansluta till resan igen. Om du planerar att lämna gruppen under resans gång, bör du meddela detta senast 24 timmar i förväg. Bonnier står inte för några kostnader som du har i samband med att du lämnar gruppen. Du har inte rätt till kompensation om du väljer att inte delta i sådant som ingår i resans pris.
6.3. För avbokning i övrigt gäller följande villkor, dock är det inte möjligt att avboka i de fall då Bonniers avbokningsrätt gentemot tredje man är begränsad (förutom i fall då din avbokning grundar sig på ändring / avlysning av resan enligt punkt 7 nedan):
Avbokningsavgiften kan dock aldrig överstiga det belopp som har förfallit till betalning vid tidpunkten för avbokningen.
6.4. Förfrågan angående avbokning ska skickas till Bonnier via expeditions@bp.bonnier.se. Begäran om avbokning räknas från den dag Bonnier mottar begäran om avbokning.
6.5. Återbetalning sker i enlighet med normala sedvanliga arbetsrutiner. Man bör räkna med en expedieringstid på upp till 30 arbetsdagar. Återbetalningen kan inte i något fall överstiga det inbetalade beloppet.
7.1. Bonnier har rätt att ändra eller ställa in en resa under omständigheter som beskrivs i detta avsnitt. I händelse av avlysning eller ändring kommer du att informeras om detta så snabbt som möjligt. I sådana fall har du rätt att, om avlysningen eller ändringen är av väsentlig betydelse för dig, frånträda avtalet.
7.2. Avlysning kan ske till följd av alltför få anmälda eller på grund av hinder utanför Bonniers kontroll som Bonnier inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder Bonnier inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, såsom, men inte begränsat till, strejk, lockout, krig, krigsliknande tillstånd, inbördeskrig, terroristaktiviteter, militärt undantagstillstånd, naturkatastrofer, radioaktiva utsläpp, blockad, embargo, brand, väderförhållanden, epidemier och karantän.
7.3. Avlysning till följd av alltför få anmälda kräver att Bonnier 90 dagar innan resan ska påbörjas inte har nått upp till ett bestämt antal reserverade platser på resan. Det antal platser vilka som minst ska vara reserverade för att resan ska genomföras, framgår av resebeskrivningen. Avlysning till följd av alltför få anmälda kan ske senast 60 dagar innan resan ska påbörjas.
7.4. Om Bonnier avlyser resan, återbetalas det inbetalade beloppet till er. Bonnier ger dock varken ersättning eller annan form av kompensation för problem, tidsspillan eller kostnader som en avlysning eventuellt leder till.
7.5. Ändring av resan kan ske på grund av, men inte begränsat till, tekniska problem med mekanisk eller elektronisk utrustning, säkerhetsmässiga risker, konkurser eller liknande hos lokala leverantörer, häribland hotell och bussbolag, väderförhållanden, inklusive kraftig nederbörd. I sådana eller liknande fall kommer Bonnier att vidta alla rimliga åtgärder för att genomföra resan på bästa möjliga alternativa sätt. Bonnier betalar inte ut någon kompensation eller ersättning för ändringar på grund av oförutsedda omständigheter om inte ändringen är till väsentlig nackdel för dig och du väljer att frånträda avtalet. I så fall har du rätt att få tillbaka vad du har betalat enligt avtalet samt, om det är skäligt, rätt till skadestånd från Bonnier.
Du kan i samband med bokning av resan teckna en försäkring som skyddar dig om du inte kan delta i resan på grund av sjukdom eller liknande. Försäkringen ska ge dig den tryggheten att om en försäkringshändelse inträffar, täcker försäkringen den del av resans pris som Bonnier kan kräva betalt för vid avbokning. Avbeställningsförsäkringen kan tecknas genom ett försäkringsbolag i samband med att resan bokas. Varje försäkringsförhållande utgör en affär mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, och berör inte Bonnier.
9.1. När du får resedokumenten är det din skyldighet att kontrollera att alla nödvändiga dokument finns med och stämmer överens med det du har bokat.
9.2. Det är särskilt viktigt att kontrollera att ditt namn är korrekt och att det överensstämmer med informationen i ditt pass. Om du upptäcker ett fel ska du genast ta kontakt med Bonnier. Du är skyldig att påpeka ev. särskilda omständigheter i samband med resan, som graviditet, sjukdom och liknande som kan kräva särskilda förhållningsregler.
9.3. Du är skyldig att efterleva de anvisningar som Bonnier/leverantören av tjänsten under resans gång ger dig angående tidpunkter då du ska vara på plats för måltider som ingår i resan, eller för avfärd med gruppens bussar m.m. Om du inte kommer i tid till en måltid som ingår i resan, mister du rätten till denna måltid. Om du inte kommer i tid till en bussavgång under resans gång, har Bonnier/tjänsteleverantören ingen skyldighet att vänta på dig. Du kan i en sådan situation välja att avbryta resan eller ansluta till gruppen vid senare tidpunkt. Bonnier betalar inte ut någon ersättning eller kompensation när du kommer för sent, eller om du inte infinner dig under resans gång, jfr punkt 6.
9.4. Varje ändring när det gäller exempelvis kontaktinformation ska omedelbart meddelas Bonnier, så att Bonnier kan komma i kontakt med dig. Av hänsyn till genomförandet av resan är det särskilt viktigt att de namn du anger vid din bokning är identiska med de namn som finns i pass och resehandlingar. Bonnier påtar sig inget ansvar för bristfällig kommunikation, avlysningar, förseningar eller annat som orsakas av att du angivit oriktig information, utan förbehåller sig rätten att göra dig ansvarig om oriktig information leder till förseningar, avlysningar eller extra kostnader för Bonnier.
9.5. Den som bokar resan och/eller den som biljetten skickas till per brev eller e-post, betraktas som ägare till resan. Det är endast denna person som kan ändra och/eller avboka resan. Eventuell hänvändelse eller återbetalning från oss vad gäller resan, sker till denna person. Om en person bokar flera resor, betraktas samma person som ägare av samtliga biljetter så länge denna persons post- eller e-postadress är noterad för resan.
10.1. Om du vill överlåta resan till en annan som uppfyller alla villkor för att delta i resan, ska Bonnier informeras om överlåtelsen i skälig tid, dock senast 14 dagar före resans början. Därefter är det inte möjligt att överlåta en plats till en annan person. Vid överlåtelse av resan ska en ändringsavgift på 500 SEK per person betalas, samt eventuella ändringsavgifter som exempelvis hotell kan komma att kräva.
10.2. Dina utgifter för flygresor, visum, reseförsäkring och andra kostnader som Bonnier inte ansvarar för enligt avtalet, och huruvida dessa kommer att återbetalas till er eller inte, ansvarar inte Bonnier för.
11.1. Om du under resans gång uppmärksammar ett fel i den aktuella tjänsten (resan), ska du så snart som möjligt informera Bonnier om detta. Bonnier kommer sedan att försöka åtgärda felet, med mindre detta är omöjligt eller leder till oproportionerliga kostnader.
11.2. Om du senare vill åberopa ett fel i den aktuella tjänsten ska Bonnier meddelas detta inom skälig tid efter att du har upptäckt felet. I annat fall mister du rätten att åberopa felet.
11.3. Reklamationen ska först ställas till aktuell samarbetspartner, t.ex. hotell, bussbolag eller restaurang. Om felet därefter inte åtgärdas på tillfredsställande sätt, ska du inom skälig tid göra en reklamation till Bonnier genom att informera Bonnier om felet.
11.4. Om du inte reklamerar felet såsom anges ovan, kan du mista rätten att åberopa felet. Detta gäller dock inte om Bonnier eller samarbetspartners har handlat i strid mot tro och heder eller grovt oaktsamt, eller om det handlar om krav med anledning av personskada som uppstått som följd av ett fel i tjänsten.
11.5. Ett klagomål vad gäller tjänsten kan skickas till Pakkerejse-Ankenævnet, Røjelskær 11, 3. sal, 2840 Holte, e-post: info@pakkerejseankenaevnet.dk, www.pakkerejseankenaevnet.dk.
11.6. EU-kommissionens klagoportal online kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är konsument i ett annat EU-land. Klagomål skickas hit: http://ec.europa.eu/odr
Om du lämnat ditt samtycke i samband med bokningen av resan har Bonnier rätt att utan ersättning i digital och annan marknadsföring använda fotografier eller videoinspelningar av dig på resan för syftet att göra reklam och marknadsföring för Bonniers resor.
13.1. Bonnier kan inte ställas till ansvar för någon personskada eller sakskada i samband med resan som orsakas av tredje man som inte anlitats av Bonnier.
13.2. Om person- eller sakskada beror på Bonnier eller samarbetspartner till Bonnier som Bonnier anlitat ansvarar Bonnier inte för skador som beror på ett hinder utanför Bonniers eller samarbetspartnerns kontrollansvar.
14.1. Deltagande i resan kan leda till fysisk utmattning. Fysiska utmaningar kan omfatta, men är inte begränsade till, bussresor av längre varaktighet, vandringar och expeditioner, mycket varmt eller kallt klimat på resmålet, transport av eget bagage, gång i trappor och på ojämna ytor etc. I och med att du betalar depositionsavgiften bekräftar du att du fysiskt och mentalt klarar av att delta, och att du inte behöver hjälp av andra. Dessutom bekräftar du genom bokningen att du inte har mentala, fysiska eller andra tillstånd eller handikapp som kan utgöra en fara för de andra resedeltagarna.
14.2. Varje tillstånd som kräver särskild uppmärksamhet, specialkost eller särskild behandling ska meddelas Bonnier i samband med att bokning sker. Varje kostnad som dina särskilda behov åsamkar Bonnier kommer att avkrävas dig.
14.3. Bonnier kommer att vidta varje rimlig åtgärd för att ge dig möjlighet att delta, om du har speciella behov. Det framgår av resebeskrivningen om det är möjligt för rullstolsanvändare att delta i resan i fråga.
14.4. Om du råkar ut för problem under resan är Bonnier skyldigt att bistå dig på lämpligt sätt så snart som möjligt.
15.1. För att kunna hantera bokningen och ge dig bästa möjliga service, behöver Bonnier ha tillgång till en del personuppgifter från dig. Det handlar bland annat om, men är inte begränsat till, namn, adress, information om speciell service och kost, etc.. Bonnier kommer, i den mån det är nödvändigt, att ge de inhämtade personuppgifterna vidare till samarbetspartners som är involverade i arrangemang under resans gång – t.ex. hotell, museer, restauranger, cateringfirmor, bussbolag o.s.v.. Personuppgifterna kan även ges vidare till myndigheter, om dessa skulle kräva det. Bonnier ger aldrig personuppgifter vidare till personer eller företag som inte är direkt involverade i resan.
15.2. Om du inte vill ge de nämnda personuppgifterna, förbehåller sig Bonnier rätten att säga nej till en bokning. Du kan kontakta Bonnier för att få en kopia av alla personuppgifter som Bonnier har om dig, samt för att korrigera felaktiga eller utgångna personuppgifter.
15.3. Bonnier kan i vissa fall använda dina personuppgifter för att kontakta dig per brev, e-post och/eller telefon med nyheter, information, reseerbjudanden eller marknadsundersökningar. Om du inte vill bli kontaktad i sådant syfte, kan du göra en avanmälan direkt via e-post.
För avtalet mellan Bonnier och dig gäller dansk lag, med förbehåll för tvingande regler om konsumentskydd som gäller i det land där du bor.
Bonnier Publications A/S
Strandboulevarden 130
DK-2100 København Ø
Tlf.: +45 39 17 20 00
Kundeservice Bonnier Publications International A/S |